dinsdag 14 juli 2015

Norrköping - Stockholm

Dinsdag 14 Juli 2015. Omdat ik me sinds ons vertrek uit Nederland niet meer geschoren heb begin ik er zo langzamerhand wat onverzorgd uit te zien. Voor we richting Stockholm vetrekken ga ik me na het ontbijt eerst uitgebreid douchen en scheren. Fris, fruitig en als nieuw meld ik me bij Sandra die ondertussen alles al heeft ingepakt om te vertrekken. We rijden langs de receptie van de camping om de sleutels van de douche en de elektriciteit aansluiting af te geven en rijden richting E4. De E4 is een van de hoofdverkeersaders in Zweden en leidt ons snel richting Stockholm. We hebben een stadscamping op het oog in Bromma ongeveer 10km van het centrum van de stad. Bromma zou je qua ligging ten opzichte kunnen vergelijken met bijvoorbeeld Osdorp in Amsterdam. 
Onderweg by Nyköping stoppen we om te tanken en een “hot dog” te scoren.  Nog nooit zo’n uitgebreide selectie “hot dogs” gezien bij een pompstation.


Zoals in iedere grote stad is het druk op de weg rond Stockholm. Om bij de camping te komen moeten we naar de andere kant van de stad en er dus dwars doorheen. Stockholm is een bijzondere stad en bestaat uit verschillende eilanden die met bruggen aan elkaar verbonden zijn. Het uitzicht over de stad vanaf de bruggen waar wij overheen rijden is imposant. Je kunt de eilanden duidelijk onderscheiden, de waterwegen ertussen zijn enorm breed en er varen  kleinere snelle boten die je eigenlijk alleen herkent aan de witte waterstreep achter het schip maar er zijn ook grotere schepen. Het is zoals het grootste deel van de reis tot nu toe heerlijk toer-weer . De lucht is blauw met hier en daar een wolkje, het is droog en de temperatuur zal een  graad of 22 zijn.

De camping is bomvol en duur, de staplaatsen piepklein en relatief ongezellig maar gelukkig is er nog plek voor twee dagen want het is een perfecte uitvalbasis om met de e-bikes Stockholm centrum te gaan verkennen.
We hebben inmiddels 1759km op de teller. Maar omdat we vroeg zijn aangekomen laden we de fietsen af en gaan de buurt vast een beetje verkennen. Niet lang nadat we de camping hebben verlaten rijden we langs de ingang van een park. Perfect om Chivas even zijn korte pootjes te laten strekken. Het park is zo mooi en groot dat we besluiten er een fietstocht door te maken. Op een gegeven moment komen we aan bij.....jawel, weer een meer. Het barst hier van de meren! We stoppen even om van het uitzicht te genieten en wat sfeerprenten te schieten. Stel je voor het is er doodstil, Sandra, Chivas en ik staan daar aan de rand van dat toch vrij grote meer. Ik schat 1500 meter doorsnede. Plotseling hoor ik een klotsend geluid uit de richting van het water komen. Eerst zie ik niets maar het geluid wordt steeds harder en het komt onze kant op? Ik kijk nog eens en zie een steeds groter wordende stip in het water onze kant opkomen. Het is een badmuts met een Zweed erin? Achter hem zwemt er nog een, gewoon even samen het koude meer over. Wat een bikkels. Al een jaar lang fietsen mijn zwem-maat en ik iedere zondagochtend en vaak ook nog woensdagavond naar het zwembad om een uur baantjes te trekken dus ik heb wel iets met zwemmen. Die Zweden zijn echte natuurmensen en doen dat op hun manier “cool” hoor.




We halen een vers brood bij een Zweedse bakker die overigens ook een goeie kop espresso en heerlijke gebakjes verkoopt en maken er een rustig avondje van. Gezellig buiten zitten is niet echt een optie op deze camping dus we nemen samen en glaasje,  kijken gezellig samen in bed een aflevering “Game of Thrones” (seizoen 4 deel 4). Ja ik denk ook aan mezelf als het om de tv series gaat. Daarna lekker bijtijds slapen want morgen doen we een stadstour Stockholm op de e-bike en daar willen we vol energie aan beginnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten